جراحی بازسازی شکستگی های صورت

استخوان صورت به دلایل متعددی از جمله تصادف ، انجام ورزش های رزمی و غیره ممکن است دچار شکستگی شود، این افراد برای درمان شکستگی های استخوان صورت بهتر است به جراح فک و صورت ، مراجعه کنند تا با بررسی دقیق و انتخاب روشی مناسب درمان شوند.

به این نکته مهم توجه کنید که شروع شکستگی های استخوان صورت نباید بیش از دو هفته به تعویق بیوفتد چرا که پس از این مدت استخوان ها به صورت نامناسب به یکدیگر جوش خورده و درمان مشکل تر می شود و نتیجه حاصل از ان به خوبی قبل از جوش خوردن استخوان نمی شود.

شکستگی استخوان صورت ، یکی از مهم ترین آسیب های صورت است که در اثر اصابت ضربه رخ می دهد.

باید بگوییم شروع درمان شکستگی های استخوان صورت و فک به تشخیص جراح فک و صورت شامل انجام رادیوگرافی و سی تی اسکن توسط بیمار ، مشاوره با جراح مغز و اعصاب ، چشم پزشک و متخصص بیهوشی می باشد.

انواع شکستگی از نظر ظاهر

شکستگی های استخوان صورت را از نظر ظاهری ، می توان به دو دسته تقسیم کرد ؛ شکستگی بسته و شکستگی باز.

در شکستگی بسته ، هیچ گونه زخم یا نشانه ای در سطح خارجی ناحیه شکسته شده ، دیده نمی شود ، در واقع می توان گفت پوست آن ناحیه پاره نمی شود ؛ در حالی که در شکستگی باز ، پوست آن ناحیه آسیب دیده و بریده یا پاره پاره می شود ؛ در این نوع از شکستگی استخوان ، احتمال عفونت بیشتر بوده و نسبت به شکستگی بسته ، خطرناک تر نیز می باشد.

علائم شکستگی استخوان صورت

  • کاهش دامنه حرکتی چشم ها یا درد هنگام حرکت چشم
  • تورم پلک
  • وجود کبودی و تورم در صورت
  • تار شدن دید ، دوبینی یا دید نقاط در حال پرش
  • بی حس شدن لب ، بینی و گونه
  • از بین رفتن برجستگی گونه

اقدامات لازم هنگام شکستگی صورت

  1. آزمایشات و رادیوگرافی و سی تی اسکن که جراح فک و صورت تجویز نموده است به طور کامل انجام دهید و نتیجه آن را برای بررسی به او نشان دهید.
  2. بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید.
  3. با تجویز پزشک معالج خود تغذیه مناسبی داشته باشید و در صورتی که نیاز به جراحی بود به مدت ۸ ساعت قبل از جراحی چیزی میل نشود.
  4. در صورتی که در ناحیه شکستگی زخم وجود دارد آن را با استفاده از مواد ضد عفونی کننده تمیز نگه دارید.

شکستگی گونه

در این حالت ، شکستگی از طریق استخوان های نازک گسترش می یابد ، معمولا گونه در سه ناحیه دچار شکستگی می شود در این صورت شکستگی به شکل V نمایان می شود.

استخوان های گونه بسیار حساس هستند و معمولا با اصابت یک ضربه به آن ، شکستگی گونه رخ می دهد.

معمولا زمانی که شکستگی گونه ، رخ می دهد میزان تورم صورت بسیار زیاد است ، در این مواقع بهتر است بیماران جهت کاهش تورم ، از کمپرس یخ استفاده کنند.

استفاده از کمپرس یخ ، علاوه بر کاهش تورم به کاهش درد نیز کمک می کند.

در صورتی که شکستگی گونه ، به موقع تشخیص و درمان نشود می تواند باعث بروز اختلال در عملکرد و زیبایی صورت شود.

اگر میزان جا به جایی استخوان های گونه بسیار زیاد باشد تنها راه درمان آن انجام جراحی می باشد.

احتمال شکستگی گونه بسیار بیشتر از سایر استخوان های صورت می باشد و از اهمیت بالایی نیز برخوردار است.

شایع ترین علت شکستگی گونه ، وقوع تصادف می باشد.

هنگامی که شکستگی گونه ، سبب بروز مشکلات ظاهری در افراد شده باشد ، بهترین روش درمانی انجام جراحی می باشد ؛ لازم به ذکر است در صورت عدم درمان استخوان گونه ، در مکان نامناسب جوش خورده و سبب بروز فرو رفتگی و غیرقرینگی در صورت می شود ؛ بیماران باید توجه کنند در صورتی که پس از گذشت مدت طولانی تصمیم به انجام جراحی بگیرند ، انجام جراحی به مراتب مشکل تر خواهد بود ؛ از این رو بهتر است جراحی قبل از جوش خوردن کامل استخوان انجام شود.

نشانه های شکستگی گونه

از علائم و نشانه های شکستگی گونه ، می توانیم به مواردی هم چون درد ، تورم ، کبودی ، صاف شدن گونه ، بروز مشکلات بینایی ،  بروز مشکل در حین صحبت کردن ،  به هم ریختگی دندان ها ، پاره شدن رگ های داخل چشم در سمت ناحیه آسیب دیدگی و غیره اشاره کنیم.

هزینه درمان شکستگی گونه

هزینه درمان شکستگی گونه ، با توجه به میزان آسیب دیدگی گونه و روش درمانی آن مشخص می گردد ؛ از این رو بیماران باید در ابتدا تحت معاینه قرار گرفته و سپس هزینه درمان آنان تعیین گردد.

شکستگی بینی

احتمال شکستگی بینی نیز همانند گونه ، در اثر برخورد ضربه به صورت بسیار زیاد می باشد.

شکستگی بینی ، بسیار خطرناک است و افرادی که بینی آن ها شکسته است باید سریعا تحت درمان قرار گیرند.

ممکن است بسیاری از افراد از شکستگی بینی خود اطمینان نداشته باشند در این صورت آن ها باید حتما به پزشک مراجعه کنند.

شکستگی بینی ، می تواند منجر به بروز اختلالاتی هم چون انحراف تیغه بینی ، خون مردگی ، شکستگی غضروف بینی ، فرو رفتگی بینی و غیره شود ؛ علاوه بر این عوامل احتمال آسیب رسیدن به گردن نیز در صورت شکستگی بینی وجود دارد.

احساس درد ، تورم ، خونریزی ، کبودی ، کیپ شدن بینی و غیره از علائم شکستگی بینی می باشد ، در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق سریعا به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

در صورتی که بیماران بعد از شکستگی بینی دچار خونریزی شدند ، توصیه می شود سر خود را به پایین خم کنند تا خون به گلو آن ها برنگردد.

در صورت اطمینان از شکستگی بینی بهتر است افراد قبل از مراجعه به پزشک جهت کاهش برخی از علائم آن هم چون تورم ، کبودی و غیره از کمپرس یخ استفاده کنند زیرا برای تشخیص میزان آسیب وارد شده به بینی و انتخاب بهترین روش درمانی ، باید ورم بینی کاهش یابد.

روش های درمان شکستگی استخوان صورت

در صورتی که استخوان شکسته شده در صورت از محل خود جابه جا نشود به احتمال زیاد به حال خود گذاشته می شود تا ترمیم شود.

اما در صورتی که شدت شکستگی های استخوان صورت زیاد باشد با استفاده از روش های ذیل درمان می شود:

روش بسته

این روش معمولا برای بینی استفاده می شود به این صورت که جراح فک و صورت بدون جراحی اقدام به جا انداختن استخوان شکسته می کند در اصطلاح پزشکی به این روش درمانی ریداکشن گفته می شود.

اندوسکوپی

آندوسکوپ یک دستگاه در درمان می باشد که یک دوربین در سر لوله آن نصب شده است و از طریق بینی به داخل سینوس و پشت گونه هدایت می شودف همچنین ممکن است یک برش کوچک در پشت سر ایجاد شود و آندوسکوپ به داخل سینوس پشت پیشانی هدایت گردد.

در این جریان آندوسکوپ به خارج کردن قطعه های استخوان شکسته کمک می کند و ممکن است از وسایل مخصوص برای حمایت از استخوان شکسته صورت استفاده شود.

درمان دارویی

در این روش پزشک داروهایی را برای درمان شکستگی ها و کاهش تورم برای بیمار تجویز می نماید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *